Ravintolan perustamisessa on paljon samaa kuin hyvän ruuan valmistuksessa. Reseptin pitää toimia, puitteiden olla kunnossa, yksityiskohdat huomioida, ja kaikessa tulee muistaa se tärkein: asiakas.
Meillä Bistrossa on vuosikymmenten kokemus mitä moninaisimpien kuppiloiden ja ravintoloiden suunnittelusta ja toteutuksesta. Kokosimme ravintolan perustajan muistilistan helpottamaan oman vision toteuttamista. Eiköhän aloiteta!
Liiketoimintasuunnitelma
Kattava ja yksityiskohtainen liiketoimintasuunnitelma (LTS) auttaa jäsentämään omat ideat ja tavoitteet toimivaksi kokonaisuudeksi. Huomioitavia seikkoja ovat muun muassa tarjoamasi tuotteet, liikepaikkavaatimukset ja talouden reunaehdot.
Liiketoimintasuunnitelma helpottaa huimasti liiketoiminnan käynnistämistä, kun asiat on pitkälle pohdittu jo etukäteen. Myös ulkopuolisia rahoittajia ja sijoittajia on helpompi saada mukaan, jos (useimmiten kun) sellaiselle on tarvetta. Realistinen budjetointi kannattaa liittää osaksi LTS:ää: aloittelevat yrittäjät tapaavat toisinaan yliarvioida tuloja ja aliarvioida menoja.
Yhtiömuodon valinta
Kommandiittiyhtiö on helpompi perustaa kuin osakeyhtiö. Kommandiittiyhtiötä on kevyt hallinnoida, ja se oiva vaihtoehto silloin, kun mukana on sijoittajataho. Kommandiittiyhtiössä tulee olla vähintään kaksi yhtiömiestä, joista toinen on vastuunalainen (vastaa työpanoksesta) ja toinen äänetön (panostaa rahallisesti).
Avoin yhtiö edellyttää kommandiittiyhtiön tavoin suurta keskinäistä luottamusta. Kaksi tasa-arvoista yhtiömiestä omaa oikeudet hoitaa yhtiön asioita itsenäisesti, ja sitoumuksista huolehditaan yhteisvastuullisesti. Velat voidaan kokonaisuudessaan periä yhdeltä yhtiömieheltä.
Osakeyhtiö on selkeä vaihtoehto, jos yritys on investoimassa liiketoimintaan merkittävästi tai jos yhtiöön on tulossa useampia omistajia. Osakkaat ovat vastuussa yrityksen sitoumuksista vain omien sijoitustensa verran. Jos osakkaita on useampi, kannattaa laatia kattava osakassopimus, jolla yrityksen pyörittäminen olisi mutkatonta ja ongelmatilanteilta vältyttäisiin.
Rekisteröinti ja rahoitus
Seuraavaksi yritys rekisteröidään ja perustetaan. Tässä vaiheessa olet loihtinut liiketoimintaa ja brändäystä tukevan nimen yritykselle. Kun ajatus on kirkas, rekisteröidään yritys yritystietojärjestelmään. Yrityksen rahoituksen hankkiminen on oma urakkansa, jota emme avaa tarkemmin tässä. Muista kuitenkin, että eri rahoituslähteitä ovat starttiraha, yritystuet, sijoittajat sekä pankkirahoitus.
Liiketilan etsintä ja valinta
Ravintolatoiminnan voi aloittaa vain huoneistossa, jonka rakennusvalvontavirasto on tarkoitukseen hyväksynyt. Lisäksi kiinteistötekniikan on sovelluttava tarkoitukseesi kuin veitsen voihin, joten kartoita tila huolellisesti etukäteen; mahdolliset rajoitteet tai katu- ja kiinteistöremonttien kaltaiset ulkoiset tekijät kannattaa kirjata vuokrasopimukseen tai kauppakirjaan.
Jos tilaan tulee tehdä investointeja liiketoiminnan käynnistämiseksi, tee niistä laskelmia ennen kuin sitoudut liikepaikkaan. Alustava keittiösuunnitelma avittaa hahmottamaan liiketilan todellista potentiaalia sitten, kun kiinteistötekniikka ja muut muut mahdolliset rajoitteet ovat selvillä.
Luvat ja vakuutukset
Jotta ruoka saadaan asiakkaille, on aikaa käytettävä esivalmisteluun. Näin on myös paperitöiden laita. Remonttiin ja ulkomainoksiin liittyen tarvitaan rakennusviranomaisten ja kiinteistön omistajien luvat. Terveysviranomainen puolestaa myöntää luvat keittiö- ja ravintolatoimintaan sekä anniskeluun liittyen. Muistathan myös hankkia kattavat vakuutukset! Viimeisenä muttei vähäisimpänä, ravintolasi tarvitsee luotettavan kirjanpitäjän ja asianmukaiset ilmoitukset Verohallinnolle.
Henkilökunta ja yhteistyötahot
Yrityksen menestyksen tärkein osanen on osaava ja yrityksen toimintaan sopiva henkilökunta. Kun liikepaikka on valittu ja toiminnan avaamiselle laadittu aikataulu, osaavan henkilökunnan etsimiseen (ja myöhemmin ravintola-ajatukseen perehdyttämiseen) kannattaa käyttää aikaa ja vaivaa!)
Yhteistyökumppaneiden tarve riippuu oleellisesti ravintolasi lähtötilanteesta sekä konseptista. Tavallisia yhteistyötahoja ovat keittiösuunnittelija-laitetoimittaja, arkkitehti, rakennusurakoitsija, sisustussuunnittelija ja -urakoitsija, LVIS-suunnittelijat ja -urakoitsijat, elintarvikkeiden ja juomatuotteiden tavarantoimittajat sekä kassajärjestelmän, äänentoistolaitteiden, valomainosten ym. toimittajat.
Markkinointi
Miten loihtia ravintolakokonaisuus, joka erottuu niin tarjonnaltaan, ilmeeltään kuin tunnelmaltakin? Markkinointi ja brändäys on syytä huomioida jo LTS:ssä ja budjetoinnissa. Liiketoimintaa, brändiä ja arvoja tukeva markkinointi on tänä päivänä aiempaakin tärkeämpää – apua voi pyytää mainostoimistolta tai jos luovaa näkemystä piisaa, markkinointia voi tehdä itse. Ota huomioon kohderyhmä ja mieti ympäristöjä, jossa heidät tavoitat tehokkaimmin. Informoi potentiaalisia asiakasryhmiä liikepaikan läheisyydessä, jotta upouusi ravintolasi ei jää lähiseudulla huomaamatta.
Varaa myös netin verkkotunnus eli domain-osoite. Läsnäolo sosiaalisessa mediassa on suositeltavaa – jos some ei ole leipälajisi, mainostoimistot tarjoavat myös näitä palveluja.
Budjetointi ja budjettiseuranta
Tarkkaavainen budjetointi on yrityksen elinehto. Hyvin laaditulla, faktoihin perustuvalla budjetoinnilla ja ajantasaisella budjettiseurannalla ravintolan perustaminen ja käynnistäminen onnistuu suunnitelman mukaisesti. Samalla käyttöpääomaa jää riittävästi uuden ravintolan juoksevien kulujen (joita tulee aina!) kattamiseen avauksen jälkeisten viikkojen aikana
Voilà! Nämä askeleet muodostavat pääpiirteittäin sen polun, jonka päässä siintää ikioma ravintolasi. Jokainen prosessi on erilainen, mutta ammattimaisella, huolellisella ja järjestelmällisellä tekemisellä hommat onnistuu aina.
Mikäli voimme auttaa sinua oman hankkeesi kanssa tai sinulla heräsi kysymyksiä listasta, ota rohkeasti yhteyttä!
Terveisin, bistrolaiset